måndag 3 januari 2011

En nypa bös

När nu kylaren och även fläkten är borta, kommer man lätt åt kompressorn, se Figur 1.
Figur 1: Kompressorn synlig framifrån.

Problemet med kompressorn är alltså att en av de två ventilerna inte sluter tätt, så att luften från den främre cylindern trycks ut genom luftintaget. Detta ger även upphov till kraftiga "nysningar" när kompressorn laddar, läs här.

En problemorsak kunde enligt Lastbilsforumet vara att antingen brickan eller fjädern som döljs under de kraftiga bultarna hade blivit utslitna. Bultarna satt som tusan, men gav med sig till sist, se Figur 2 och 3.

Figur 2: Man skymtar ovansidan av kolven. Den komprimerade luften trycks ut genom det sexkantsformade hålet.


Figur 3: Brickorna som skall sluta tätt så att komprimerad luft inte rusar tillbaka in i cylindern. Brickorna hålls på plats av fjädrar. T.h. brickan och fjädern tillhörande den främre cylindern.

Vad jag kunde se var det ingen skillnad mellan varken brickorna eller fjädrarna, så det var bara att fortsätta skruva...

Efter att ha lossat de 10 bultar som håller toppen, samt kyl- och luftledningar, så kunde man lossa toppen. Hälften av packningen valde dock att stanna kvar där nere... Se Figur 4.

Figur 4: Kompressorn utan topplock, intagsventiler till vänster i godset, luftintag och slang till "bubblare" på höger sida. Kylarvätskan rann nog ur kylkanalerna när jag lossade toppen...

Tittar man noga på Figur 4 kan man ana problemet om man undersöker främre ventilen. Se Figur 5 för en förstoring!


Figur 5: Massa bös har sugits in och hindrar ventilen från att sluta tätt.

Ja, det verkar alltså ha varit något slags bös som ställde till med problem för mig. Kanske rester efter att någon borrat eller fräst i plast? Det fanns liknande rester lite överallt i topplocket... Undrar på hur många andra ställen i systemet det sitter fast bös?

Nästa steg blir att tillverka en ny packning! Kanske av gamla mjölkkartonger som mor föreslår?

Figur 6: Topplocket med större del av packning.

Vi ses!

/Johan

1 kommentar:

  1. Mycket intressant artikel om kompressorn. Nu vet jag lite mer om dessa kompressorer!

    SvaraRadera