torsdag 20 januari 2011

En ny packning

Tid har förflutit, vatten har runnit under broarna, barn har lekt... Kompressorer har återmonterats.

Den ursprungliga packningen ville tyvärr inte följa med i ett stycke när jag skruvade loss topplocket på kompressorn, så det fick bli att tillverka en ny. Jag använde Biltemas asbestfria packningsmaterial, 0,8 mm tjockt.

 Figur 1: Gammal packning, ny packning.

Packningen lades på plats med packningsklister, ett klister som bar tydliga likheter med tjära (både i lukt och klibbighet).

Figur 2: Kompressor med klistrad packning och de små intagsventilerna som numera kan sluta tätt!

Apropå böset jag upptäckte, kan det ha varit från ett eventuellt luftfilter som spontant självupplösts? Undrar hur mycket bös det kan finnas i trycktankarna? Bäst att kolla vid tillfälle...

Bultarna drogs korsvis med "lagom" kraft.

 
Figur 3: Jag såg till att rengöra och lackera topplocket med motorfärg, det blev som nytt! Synd bara att resten inte riktigt matchar. ;)

Annars så börjar planerna på att måla om bilen ta form! Tänker mig mörkblå hytt/huv/dörrar/lämmar, svarta skärmar/fälgar/lämstolpar/flak, röd grill/undertill, gul kran. Förhoppningen är att kunna visa upp den på Tunga Rallyt Väst 2011, den 7:e maj.

/Johan 

1 kommentar:

  1. Såg ut att vara ganska grova för att vara ett luftfilter? Kan det inte vara någon annan plastdetalj som gått sönder och fastnat i ventilerna?

    SvaraRadera