onsdag 10 juli 2013

Strul med kraftuttaget

Tänkte köra lite med kranen häromdagen för att se så den fortfarande hade krut i sig... Körde ut lastbilen ur ladan och kopplade in kraftuttaget - men inget hände! Kardanaxeln mellan kraftuttaget och hydraulpumpen rörde sig inte. Hmm! Det pyser och har sig som det skall göra, så jag misstänker att något i inkopplingsmekaniken har beckat ihop...

Jag pillade på just styrningen till kraftuttaget för ungefär 2,5 år sedan (se här), bland annat tätade jag med en packning + packningstätning, kanske har detta ställt till det?

Först kan man konsultera reservdelskatalogens sprängskiss:

Kraftuttag KU500. För att koppla in kraftuttaget trycks luft in genom (27), vilket gör att kolven (22) glider genom cylidern (24) och trycker på (20). Av någon anledning rör sig alltså inte kolven.
Sedan kan man börja skruva bort ett lock (27) och pilla lite på tryckluftscylindern (24). Man upptäcker att verkligheten är lite oljigare än skissen:

Kraftuttaget i verkligheten.

Tryckluftscylidern och membranet skådas.
Efter locket tagits bort konstaterades dock att ingen igenbeckning förelåg. Kanske behöver membranet smörjas upp? Här åkte jag hem och stekte köttbullar istället!

Fortsättning följer...

1 kommentar:

  1. hitta till slut tillbaka till denna blogg igen efter lite googlande. hade tappat bort adressen och ville se om det hade hänt nått nytt sen förra året när jag var inne och titta här sist. hoppas att du får ordning på kraftuttaget snart.

    SvaraRadera