lördag 5 maj 2012

Drivor av drev

Så, jakten på nytt drev till startmotorn tog mig till Scania i södra Lund, där jag köpte ett nytt drev med nr <305 905>. Man ser en viss skillnad mellan gammalt och nytt!

Gammalt och nytt startmotordrev.
Innan man kan ta en sådan här bild måste man naturligtvis först ha monterat loss drevet.

Först monterar man bort solenoid och hus + lindning.

Sedan tar man ur hela rotorn och ser att drevet stoppas av en slags låsbricka.

Man kan lossa den genom att bända med en skruvmejsel i gapet och sedan knacka på motsatt sida med en liten hammare.
När man väl har drevet i hand så kollar man så att det nya drevet har samma egenskaper som det gamla: 9 kuggar, 10 splines, 91 mm långt osv...


Horror! Vilket larv, splinesen börjar ett par cm in på det nya drevet och det funkar ju inte. Förmodligen har startmotorn någon gång blivit utbytt?
Under tiden man sörjer över sitt felköp gradar man av de skadade kuggarna på kuggkransen med roterande fil monterad på borrmaskin.


Genom att dra i fläkten kunde jag dra runt hela motorn för att inspektera och fila till tänderna på kuggkransen. Inga tänder var av, det rörde sig mest om avfasningar.

Genom google hittade jag Start & Generatorspecialisten i Nacka som har ett brett sortiment av reservdelar till startmotorer. Jag mailade dem produktnumret på startmotorn samt en bild på det gamla drevet, och de hjälpte mig hitta rätt del! Tre dagar senare kunde jag hämta ut mitt drev hos en kiosk här i Lund, perfekt!


Nytt drev (som passar!) + fantastisk macka från Bönor och Blad i Dalby.

Startmotorn är hel igen! Det var lite pill att få tillbaks låsringen, men med en polygrip och en liten tång gick det till sist.
 ... och sedan skruvar man tillbaka startmotorn. Efter jag monterat tillbaks luftfiltret är det dags för skånetur!


Jag och Lynn rullade oss till sist i blommor.
Ok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar