lördag 19 juni 2010

En besiktning genomförd

I fredags hade jag tagit ledigt för att besikta lastbilen, besiktningen var bokad i Varberg till kl 12:50. Kvällen innan tog jag en tur till besiktningsplatsen för att bekanta mig något med vägen, bilen gick som smort! När jag kom fram upptäckte jag att det rann vatten ur kylaren, det hade till och med stänkt upp på framrutan... Dessutom läckte det bränsle från skruvarna som håller fast de två bränslefilterna (som jag nyligen bytt, mer om detta följer!). Klockan närmade sig nio när jag kom hem igen, efter att ha fyllt på vatten på Shell i Lassabacka.

Under natten fick en spann stå under kylaren, se Figur 1.

Figur 1: Det som runnit ut under natten.

På fredagsmorgonen, efter att ha gått upp i ottan (kvart i sju), tog jag och Lynn oss en tur till Swedol och köpte kopparbrickor till filterskruvarna, en dunk glykol samt två flaskor kylarcement. Efter att ha fyllt på nytt kylarvatten och varmkört motorn hälldes kylarcementen i -- och efter ett par minuter var läckan historia! Hurra! De nya kopparbrickorna gjorde även de susen, inget mer bränsleläckage.

Klockan hade hunnit bli tolv, och det var dags att köra iväg, med en viss nervositet innanför västen. Jag kom fram 12:35, registrerade mig och väntade. Trycket i framkretsen sjönk som det brukar... 12:55 blev det till sist min tur!

Den mest rigorösa besiktning jag varit med om följde, kontroll av dörrar, hjullager, bromsarmar, bromsklockor, fjäderblad, motorrum, svettningar o s v... Den varade i ungefär en timma, och det var mer än en gång jag vill skrika ut: "Men slå inte där, det kan ju gå sönder!".

Domen

Bromsarna klarade sig, om än på håret, puh! Tre fel hittades dock:

1) Säkerhetsspärr dörr, båda sidor, osäker funktion
2) Motor, oljeläckage
3) Däck, ett st, mönsterdjup för litet

"Ägaren är ansvarig för att felen åtgärdas snarast. Fordonet behöver inte återkomma till en ny besiktning."

Hurra!

Figur 2: Ett st däck med för litet mönsterdjup. Var köper man nya däck?

1 kommentar: