1. Lossa hjulmuttrar och mutter på drivaxel. Mycket bra med grova verktyg här!
2. Hissa upp bilen och ta bort hjulet, se Figur 2.
3. Demontera bromsok och bromsskiva, götta sig i all rost som faller loss. Se Figur 3.
4. Lossa nav och styrdel från länkarmarna, bonka försiktigt ut den gamla drivknuten ur navet. Fjädern är ihopdragen med ett par för uppgiften lämpliga fjäderihopdragare, se Figur 4.
Figur 4: De undre bultarna satt som tusan i länkarmen, men det gick bra att låta sakerna hänga på 3-kvart.
5. Nästa steg är att med en låsbrickeihoptryckare trycka ihop låsbrickan inuti drivknuten, samt försiktigt dra loss den från drivknuten. Genom att surra fast drivaxeln med najtråd i stötdämparen kan man enkelt dra loss yttre drivknuten, se Figur 5 och 6.
Figur 6: Låsbrickan som skall expanderas för att drivaxeln skall släppa. Var tvungen att fila till verktyget något för att få riktigt platta spetsar på det, annars gled det bara av brickan.
6. Rengör drivaxeln, smörj in den nya drivknuten med det medföljande fettet och ploppa den på plats, se Figur 7. Glöm inte att trä på den nya damasken först dock ...
7. Fäst damasken med klämmor och sätt ihop hela kittet igen i omvänd ordning. Klart! Se Figur 8.
Coming up: Den 18/6 är det besiktningsdags för lastbilen! Spänningen stiger... Reportage utlovas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar