fredag 30 juli 2010

Ett luftläckage - en fråga?

Det kan vid en kallstart ta en ganska god stund att få upp trycket i lastbilens två tankar, jag brukar få stå i ungefär 10 minuter innan trycket är uppe i 7-8 bar. När man stänger av motorn sjunker trycket även ganska snabbt, framkretsen går ner till 0 inom 15 minuter ungefär, medans bakkretsen tar kanske en timma på sig.

Detta är ganska irriterande, så jag tänkte försöka gå till botten med eventuella läckage! Efter att ha kört upp 5-6 bar i systemet stängde jag av motorn och kröp in under lastbilen, beväpnad med ficklampa och blomflaska med Yes i. Genom att lyssna och spruta såpvatten på diverse kopplingar och ledningar hittade jag läckage från bland annat båda tankarnas dräneringskranar, samt en slang under hytten, se Figur 1.

Figur 1: Slangen med vit markering i nedre delen hade en del torrsprickor, det skummade från den.

Jag tog med slangen till Swedol och de tillverkade en ny slang åt mig, dock med något grövre diameter. Har i skrivande stund ej hunnit montera den!

Nästa problem:

En stor orsak till att det tar sådan tid att få upp tryck är att kompressorn verkar läcka luft på något sätt, man hör ett pysande biljud ifrån kompressorn, se Video 1.

Video 1: Pysande biljud!

När lastbilen var ny för mig kunde man höra detta ljud då och då, främst när man kört lastbilen en bit, men nu hör man det ständigt. Det försvinner stundvis, när trycket i båda kretsarna når 8 bar, men återkommer efter någon minut igen.

Finns det någon som har en aning om vad som orsakar detta ljud? Kan man avhjälpa det? Tips mottages varmt!

/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar