tisdag 27 april 2010

En påsksmällare

På skärtorsdagen var det dags - dags att efter ett antal månaders väntan se hur 40 år gammal teknik hade stått sig mot den snörikaste vintern i mannaminne!

Efter att ha spenderat torsdagseftermiddagen med att pilla av presenningen och disassemblera träställningen var det på långfredagen äntligen dags att se om bilen skulle starta. En snabb koll gav att kylaren inte hade så mycket vatten i sig? Vad hade hänt med det? Jag valde att inte oroa mig för det, utan fyllde på med lite glykolblandning. Batterierna, som hade underhållsladdats av mor och far under vintern, ploppades i och torrbollen ploppades ur.

Huvudströmbrytaren vreds om, nyckeln vreds om... startknappen trycktes in! Se Video 1.



Video 1: Första starten efter vinteridet.

Hurra! Med lite gaspådrag så startade den till sist fint. Lät och luktade som den skulle...

När den stått och hämtat sig en tio minuter var det dags för premiärturen -- stilla undrade jag om bromsarna hade satt sig? Se Video 2.


Video 2: Första turen efter vinteridet.

Hurra igen! Parkeringsbromsen släppte, färdbromsen tog (dock med lite initial gnissel), och allt var glatt och fint.

Nästa anhalt: byta olja! (eller möjligtvis hitta läckan i bakkresten? (eller läckan i hytten?))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar