lördag 1 maj 2010

En parentes

Jag har inte bara en lastbil, utan även en Saab 900 -89 också. Dagen innan skärtorsdagen, grönonsdagen, upptäckte jag under en biltur att saaben slutat låta när jag blinkade för att svänga. Den hade även slutat blinka, vilket inte gjorde saken bättre.

Säkringarna både till blinkers och varningsljus var hela, så jag började misstänka blinkreläet, alltså reläet till de så kallade färdriktningsvisarna. Enligt min verkstadshandbok från Haynes skulle det finnas ett relä men det stod inte var. Som tur var hade min mor ett par år tidigare köpt en bok för auktoriserade verkstäder som i detalj beskrev hela elsystemet och dess komponenter, dessutom med bilder på allt. Reläet satt under instrumentpanelen, givetvis.

Efter att ha pillat bort mittkonsoll och undersidan av instrumentpanelen hittade jag reläet, se Figur 1.

Figur 1: Blinkreläet isärplockat. OBS att det inte sitter en NE555-krets i originalutförandet, det var ett kreativt förslag till lösning från en vän till familjen.

Lamporna blinkade när man drog reläet med fingret, så slutsaten blev att reläet var dött. Var skall man då hitta ett nytt relä på skärtorsdagen, eller ännu hellre på långfredagen? Svaret är: hemma!

Kreativt förslag #2: använd ett gammalt Volvo Amazon-blinkrelä istället! Det hade visserligen bara två terminaler och var runt och inte svart, men vaddå? Se Figur 2.

Figur 2: Under instrumentpanelen (där det var blött! Skall det vara det?) ett Amazonrelä.

Reläet fungerade alldeles utmärkt! Färdriktningsvisarna blinkar lite snabbare än vanligt, och reläet är inte lika ljudligt som det ursprunliga, men det är ju detaljer.

Annars så verkar Swedol (min nya favoritbutik) ha överkomliga blinkrelä här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar