onsdag 21 oktober 2009

Ett mysterium löst!

Låt mig börja med att förklara att det mesta med min lastbil är stora mysterier för mig! Jag vet inte ens hur man byter olja, och som lök på laxen verkar det dessutom finnas ganska dåligt med verkstadshandböcker på marknaden. Om någon har någon sådan till en L80 eller L85, hör av er!

Hur som helst, eftersom allt är mysterier är det många saker som förbluffar mig. Detta inlägg rör ett av dessa mysterier, och dess lösnining.

Figur 1: START PILOTE

Ja, i hytten finns något som kallas Start pilote, se Figur 1. Den är belägen till vänster om förarplatsen, se Figur 2, och har delar man kan skruva på och förundras över.

Figur 2: Piloten i perspektiv

Tydligen är detta något som brukar finnas i bilar som varit i det militära, och som inte helt överraskande använts till att starta lastbilen kalla morgnar. Meningen är att man skall föra in en eterpatron i den och punktera denna patron med nålen som sitter i locket, samtidigt som man försöker starta. Väldigt effektivt, men tydligen även skadligt för motorn om man gör detta för ofta. Tusen tack till veteranlastbilsforumet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar