onsdag 21 oktober 2009

En förklaring

Figur 1: Ämnet för förklaringen

Den vanligaste frågan jag brukar få när folk hör att jag köpt mig en lastbil är: "Men vad skall du ha den till?", som om man måste ha en utstakad och iskallt planerad strategi med allt man företar sig! Svaren jag brukar ge är variationer på "Brumma runt med", "Driva mig runt med" och "Svina runt med", något som de flesta motvilligt verkar köpa till sist. Se Figur 1.

Den korta förklaringen följer: I januari -09 bestämde jag mig för att ta C-körkort, i februari hade jag skrivit in mig på Komarkens (numera Grönlunds) trafikskola i Göteborg och den 11e juli körde jag upp en molnig (och tack och lov folktom) lördagsmorgon. Jag klarade uppkörningen, det hade gått åt ungefär 30 körlektioner vid det laget, vilket är något mer än det brukar krävas tydligen... men jag var glad ändå!

Jag började rutinmässigt spana på Blocket.se efter lastbilar mellan 20 000 och 100 000 spänn, även om den övre gränsen mer än väl översteg min budget. Jag visste ungefär vad jag ville ha: Kran och tippflak. Efter ett tag insåg jag även att jag skulle må bäst av en veteranlastbil, eftersom vägavgift och vägskatt lätt springer upp till 20 lök om året på nyare bilar. En fredagkväll i september lade jag ögonen på vad som senare skulle visa sig bli min alldeles egna lastbil. Tyvärr hade jag redan hunnit bli packad vid det laget och fick vänta med att syna skapelsen tills dagen efter. Det var inget att tveka på, flak (dock ingen tipp, men vad tusan), veteran, kran och såg god ut. Efter att ha krupit runt och låtsats veta vad jag höll på med (vilket jag inte visste) tog jag den på en tur. Sedan slog jag till!

Nu återstår bara frågan vad sjutton jag skall ha den till.

Några tekniska detaljer följer:

Modell: L80 Super
Motor: DS8 på 190 hk, turbomatad rak 6a, 8 liter (se Figur 2) [1]
Växellåda: 5-stegad synkroniserad (G500) [1]
Axel: 4x2
År: 1969
Mil: 15 000
Totalvikt: 11 560 kg
Tjänstevikt: 7 160 kg
Kran: Hiab FOCO 6000, klarar 4 ton
Ägare: 7 inklusive mig
Historik: Varit i kronans tjänst till 1996 (då togs den i trafik i alla fall)
Övrigt: Skattebefriad, kostar 1 200 spänn i halvförsäkring (Trygghansas veteranförsäkring)


Figur 2: Turbon!

Det som stundar härnäst är att förbereda den inför vinterförvaring:

  1. Kolla glykolen i kylaren (att den finns, t ex)
  2. Hänga in en liten glödlampa i hytten respektive motorrummet för att få luftflöde
  3. Ploppa in en torrboll i hytten
  4. Plocka in batterierna (vilka för närvarande är två bilbatterier, verkar funka bra)
  5. Täck kran, hytt och huv med tung presenning. Försöka hänga upp den med någon slags bräda från kranen så att den kommer upp en bit från taket.
Något jag glömt?

Referenser
[1] Scania, Fordonshistoria 1891-1991, Björn-Eric Lindh. Streiffert & Co Bokförlag HB, 1992

1 kommentar:

  1. Såg din Scania på blocket och vidare till bloggen och extra kul att du har en Foco 6000 för dom växer då sanneligen inte på träd.
    Hälsningar
    David (FLAK)
    Nostlagimacken i Bergkvara

    SvaraRadera