söndag 22 april 2012

Kråkfötter räddar dagen!

Dags att se om det går att meka i ladugården, det första äventyret blir att undersöka varför startmotorn ibland låter väldigt illa och vägrar dra runt motorn.

Startmotorn sitter med endast tre bultar, en under och två ovan. Den undre var lätt att komma åt, men de två andra kom man varken åt med fast nyckel eller hylsnyckel, pga att startmotorkroppen döljer bultarna!

Arm till kopplingen sitter ovanför och ivägen.
Efter lite tittande i Swedolkatalogen hittade jag dock ett verktyg som skulle kunna klara biffen: kråkfötter! Ser ut som en avklippt fast nyckel med uttag för 3/8" förlängare.
Billigare kråkfot från Jula fick jobbet gjort.
Javisst, med en förlängare och lite bök lyckades faktiskt kråkfoten lossa startmotorn.

Arbetsbänk med startmotor. Till vänster: flak.
En närmare okulär besiktning av kuggarna på Bendixdrevet ser vi nedan. För en oinvigd (läs: jag) kanske det inte ser så farligt ut, men enligt de kompetenta och erfarna gamla rävarna på Veteranlastbilsforumet så hade det sett sina bästa dagar. Det skall tydligen finnas en 45° fasning på framkanten av kuggarna för att förenkla ingreppet i kuggkransen på svänghjulet, denna syns knappt.

Drevet på startmotorn. Man kanske kan fila till kuggarna lite...

Vidare så kan man läsa på veteranlastbilsforumet att den raka sexan alltid stannar i en av tre olika vinklar. Detta innebär då att startmotorn endast kommer att gripa in på tre olika områden på kuggkransen som då kommer bli extra slitna. Detta fenomen kan beskådas i bilden nedan.


Kuggkransen skymtar, avfasade tänder kan skönjas.
I veckan skall jag försöka få fatt på ett nytt drev till startmotorn, lika bra när man ändå har den loss! Det vore ju väldigt snöpligt att inte kunna fly efter man plöjt rakt genom pinnbrödsstånden på High Chaparall under Smålandsrundan...

Ok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar