onsdag 24 november 2010

Ett smörjande

En sak jag aldrig har gjort, men kanske borde ha gjort, är att rundsmörja lastbilen och dess kran.

Jag måste dock först berätta om att jag numera är stolt ägare till en handbok till (nästan) min FOCO 6000 B-kran. En fotostatkopierad variant damp ner i brevlådan endera dagen, stort tack till Henrik Wittgren och Per Anders Dahlqvist på Cargotec (Hiab)! Se Figur 1.

Figur 1: Handbok Lastapparat typ 6000 C-CL, smörjpunkter.

Sedan en tidigare vänlighet från Scania har jag även en instruktionsbok till min L80, se Figur 2.

Figur 2: Instruktionsbok Scania L80, smörjpunkter.

Inget av detta är egentligen inte särskilt viktigt, det är ju bara att krypa runt och leta efter nipplar. Jag började med själva lastbilen, som verkade vara relativt gott skött, spår av fett syntes vid alla smörjpunkter. Se Figur 3.

Figur 3: Smörjning av kardanaxel.

Samtliga nipplar utom en vid bladfjädringen på vänster bak tog emot smörjningen. Dock har jag inte hittat nippeln till urtrampningslagret?!

Därefter var det dags att ge sig på kranen. Ett antal smörjnipplar identifierades, på mer eller mindre lättillgängliga ställen... Se Figur 4-6.

 Figur 4: Skyddad men ändå lättillgänglig nippel.


Figur 5: Annan nippel, högst upp på kran.


 Figur 6: Universalsmörjfettet blir ganska klibbigt vid låga temperaturer...

Kranen verkade tyvärr vara lite mer eftersatt i sitt underhåll, många leder saknade helt fett, och ibland trycktes det ut vatten när jag sprutade in fett! Två nipplar hade blivit avslagna och en saknades helt, nya är dock på gång. Det kändes som om kranen var i stort behov av en rundsmörjning, särskilt då handboken föreskriver regelbunden sådan.

Vi synes... Nu är det dags att byta kylare!

/Johan

Addendum 2010-12-28:

Figur 7: En ny nippel! Fett sprutas in där fett länge saknats. Vatten trycks återigen ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar