lördag 23 oktober 2010

Ett litet lyft

Hösten närmar sig och det börjar sakta men säkert bli dags att ställa lastbilen i sitt vinterförvar... Vilket innebär att bygga ett litet skjul åt lastbilen. Ni kanske minns förra årets bygge (se annars vinteridet), en konstruktion som inte erbjöd något arbetsutrymme. I år skall något mycket bättre konstrueras, eftersom jag planerar att meka hela vintern! Då behöver man värme och ljus.

Hur som helst, idag blev det inget skjul byggt på grund av regn, men jag fick i alla fall tillfälle att lyfta något med min kran, se Figur 1.

Figur 1: Mycket smidigt att lyfta det tunga lastbilsdäcket. Kranen är sugen på att lyfta tyngre saker, det märker man.

Ja just det, innan lyftet tömde jag ut det sista av hydrauloljan i en för ändamålet införskaffad 25l dunk. Det var ungefär fem liter kvar efter förra tillfällets äventyr, då fylldes som sagt en 20l dunk med gammal olja. Därefter fyllde jag upp med ungefär 30l ny snäll-olja (biologiskt nedbrytbar, kommer säkert ha sönder kranen).

Ses...

Addendum 2010-10-25:

Jag glömde ju säga att det förresten verkar finnas ett ganska stort luftläckage i inkopplingen till kraftuttaget. När jag kopplat in kranen sjunker trycket i framkretsen från 8 till 4 bar på en kvart, med motorn på tomgång! Detta måste kväsas.

//Johan

3 kommentarer:

  1. tror inte att den oljan kommer att paja kranens hydraulik pumpen till kranen.har kört andra fordon där dom har bytt till miljöolja i hydrauliken på den och det har funkat bra..

    SvaraRadera
  2. låter mycket bra! det vore ju typiskt annars... särskilt som miljöoljan var dubbelt så dyr.

    SvaraRadera
  3. Spännande att följa allt! Vad ska det bli för sorts garage? Om jag bara kom ihåg var jag såg det (möjligen på kvarndammen-auktionssidan) så kan jag tipsa om att det finns diesel eller vedvärmare med (elektrisk) fläkt i som passar bra för att under några timmar värma upp så att det blir arbetstemperatur i garaget eller under presseningarna. Kostar ju en slant om man ska göra det med el.

    SvaraRadera