torsdag 30 september 2010

Ett däcksbyte och ett par turer

Idag var det fint väder och flexbanken var +30 minuter, så jag unnade mig en mekarsejour hos mor och far! Byta däck verkade vara en lagom aktivitet för en eftermiddag, så jag gav mig på det.

Hjulbultarna lossades något, betongblock lades under bilen som stöd för domkraften... Så är det när man har grus som underlag. Jag funderar på att skaffa någon slags tjock plåt man kan lägga ut i framtiden? Hur som helst, min Swedol-inköpta 12t-domkraft lyfte upp framvagnen utan större problem (men betongblocket gick i tusen bitar), se Figur 1.

 Figur 1: Kraftiga pallbockar håller uppe ton.

Det var inga större besvär att ploppa loss däcket, och det nya lyfte jag dit med ett spett, som jag sett en kille göra på Holmsjöskroten. Innan hjulet sattes dit gavs det dock möjlighet till inspektion av främre bromssystemet, mycket intressant! Se Figur 2.

Figur 2: Bromstrumma och bromshävarm.

När däcket var hjälpligt fastskruvat sänkte jag ner bilen och drog åt bultarna korsvis, eller vad det nu kallas. Därefter var det dags för en tur -- tummarna hölls för vibrationsfri färd! Se Video 1.



Video 1: En tur under en Scania L80.

Inga problem alls! Lastbilen brakade på som aldrig förr. Jag passade på att stanna vid Torpasjöns rastplats på E6an, bytte några ord med tyska truckers. Kändes helt rätt...

Såhär kunde det förresten se ut i hytten när jag körde, se Video 2.

Video 2: Hur det går till i hytten.

Hur ser däcket ut nu förresten? Jo, tyvärr matchar inte fälgarna varandra längre, men så får det vara. Se Figur 3.

Figur 3: Det nya fina däcket.

Ses på vägarna!

/Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar